Przedpremiera + spotkanie po seansie. Prowadzenie: Dorota Kotas
Pierwszy film Paula B. Preciado, „Orlando – moja polityczna biografia”, jest obrazem szczególnym. Rzadko kiedy pole praktyk filozoficznych pokrywa się z polem aktywizmu w tak koherentny i interesujący sposób. A sam Paul B. Preciado – hiszpański pisarz, filozof, kurator sztuki i aktywista – jest również postacią wyjątkową. Jego aktywność w każdej z twórczych dziedzin wyznacza nowe standardy rozumienia zarówno sztuki, jak i filozofii. Preciado jest też osobą transpłciową, a swoje doświadczenie tranzycji wpisał we wszystkie dziedziny, którymi się zajmuje. Przygląda się mu w sposób krytyczny, reinterpretując aktualne dyskursy dotyczące biowładzy, patriarchalnego kapitalizmu, nekropolityki, feminizmu i teorii queer.
„Orlando – moja polityczna biografia” odwołuje się do książki Orlando Virginii Woolf. Preciado wychodzi z założenia, że wszystko, co stanowi o jego własnej biografii zostało już wcześniej opisane właśnie przez Woolf, w dodatku prawie sto lat temu. Reżyser zabiera więc widzki i widzów w podróż przez meandry współczesnej kultury, dekonstruując jej polityczne utopie, dekolonizując język i poszerzając społeczną reprezentację o osoby wykluczone i marginalizowane. W sensie politycznym jest to film rewolucyjny. Interpretuje pierwowzór Woolf, uwspółcześniając jego przesłanie i budując nowe konteksty: kulturowej widzialności, oporu, emancypacji. Imaginarium wizualne, które proponuje Preciado, jest z jednej strony oszczędne w środkach, bazujące na szczątkowej i symbolicznej scenografii, z drugiej jednak na tyle uniwersalne, że opisuje podstawowe problemy bycia „Orlandem” we współczesnym społeczeństwie. „Orlando - moja polityczna biografia” jest też manifestem wolności, radości i godności, donośnym głosem za prawem do samostanowienia oraz rollercoasterem emocji, troski i czułości, jednoznacznie opowiadającym się za kulturotwórczą siłą sztuki.
„Orlando – moja polityczna biografia jest pozycją obowiązkową dla wszystkich, którzy potrzebują wsparcia w rozumieniu własnej i cudzej seksualności, przez co stają się politycznymi przeciwnikami patriarchalnej, konserwatywnej władzy. Swoim filmem Preciado przywraca godność, daje nadzieję i jednoznacznie pokazuje, jak potężnymi narzędziami społecznej zmiany stają się sztuka i kultura, kiedy tylko potrafimy właściwie je odczytać.
ORLANDO, MOJA POLITYCZNA BIOGRAFIA, reż. Paul B. Preciado, France 2023, 98’
Dorota Kotas (prowadząca) - pisarka, autorka „Pustostanów”, „Cukrów” i „Czerwonego młoteczka”. Laureatka Nagrody Literackiej „Gdynia” i Nagrody Conrada. Autorka wstępu do najnowszego polskiego wydania "Orlanda" (Wydawnictwo Literackie, 2023).
Dr hab. Anna M. Kłonkowska, prof. UG - profesorka w Instytucie Socjologii, na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Badaczka wykształcona w dziedzinie nauk społecznych (socjologia, psychologia i filozofia). Autorka wielu publikacji z zakresu z zakresu socjologii płci i ciała, szczególnie na temat sytuacji społecznej osób transpłciowych oraz socjologii męskości.
Lu Olszewski - niebinarna aktywistka pracująca na polu widoczności i reprezentacji osób niebinarnych w przestrzeni publicznej. Współtwórczyni portalu niebinarnosc.pl. Społeczna asystentka posłanki Agnieszki Dziemianowicz-Bąk.
Anu Czerwiński jest filmowcem-dokumentalistą. Ukończył reżyserię dokumentu na Université Paris Diderot (Paris VII), studiował w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy w Warszawie. Jego debiutancki film Kalambury został doceniony na francuskich festiwalach filmowych (Chéries-Chéris, FIPA, Biarritz, PiontDoc). Współpracował z paryskimi teatrami, m.in z Opéra de Paris, Théâtre Artistic Athévains, Théâtres Parisiens Associés, gdzie tworzył oprawę multimedialną i materiały dokumentalne.
Bilety: 20 zł (n), 17 zł (u), cena biletu w ramach karnetu*: 12 zł
*Kupując jednocześnie 10 biletów na różne seanse otrzymasz imienny karnet upoważniający do zakupu tych i kolejnych biletów w obniżonej cenie. Obowiązuje tylko przy zakupie biletów w kasie CK ZAMEK. Ceny karnetowe na poszczególne seanse znajdują się w cenniku.
___________
Grafika z psem w białym kołnierzu, który trzyma w łapie kartkę "Power to the people".