OFF CINEMA 2019: Kraina Miodu - FILM OTWARCIA
Wielki zwycięzca festiwalu Sundance 2019 i arcydzieło kina dokumentalnego otworzy 23. Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych OFF CINEMA. 50-letnia Hatidze mieszka z chorą matką w opustoszałej macedońskiej wiosce, bez dróg, prądu i bieżącej wody. Hoduje pszczoły i jest ostatnią z linii niezależnych pszczelarzy, którzy sprzedają miód w małych partiach. Handluje nim w najbliższym mieście, oddalonym od jej domu o cztery godziny drogi. Codziennie chodzi po zboczu wzgórza, aby sprawdzić swoje ule. Kocha pszczoły, zaklina je śpiewem, delikatnie manewrując plastrami miodu, bez kombinezonu, siatki na twarzy lub rękawiczek. Żyje tradycyjnie, w zgodzie z naturą. Jednak pewnego dnia do jej okolicy wprowadza się wielodzietna rodzina. W jej życie wkradają się wrzeszczące dzieci, ryczące krowy i silniki.
Nowi sąsiedzi również hodują pszczoły, ale traktują miód i pszczoły zgoła inaczej. Tradycję zastępują twardy biznes i maksymalna eksploatacja. Hatidze czuje, że to, czego nie da się zmienić, należy zaakceptować. Jednak nowi przybysze mogą poważnie zagrozić jej życiu oraz ulom, które posiada. Film ukazuje zanikającą tradycję szacunku do pszczół i traktowania ich jak partnerów, a nie poddanych człowiekowi niewolników produkujących miód. Pięknie sfilmowana opowieść daje nadzieję na zmianę komercyjnego nastawienia człowieka do owadów i natury.
The 23rd International Documentary Film Festival OFF CINEMA opens with the great winner of Sundance 2019, a true masterpiece of documentary cinema. 50-year-old Hatidze lives with her ailing mother in a desolate Macedonian village, with no roads, electricity or running water. S he k eeps b ees, b eing l ast o f t he l ine of independent bee-keepers who sell honey in small amounts, sharing the yield of their beloved charges. She does her bit of a trade in the nearest town, some four hours away on foot. Each day, she scales the hillside to tend to her hives. She loves bees, enchanting them with a song and handling the combs ever so gently, having no need for overalls, netting or gloves. Her lifestyle is a traditional one and very much attuned to nature. But when a family with their numerous children move in next door, her life is disrupted by the shrill yelling of the young ones, the din of the cows, and the roaring of engines. Her new neighbours keep bees as well, but their notions of what honey and bees are are altogether different. Tradition gives way to hard business and exploitation, as efficient as it gets. Hatidze feels that things one cannot change are to be accepted. Still, the newcomers appear to be a serious threat to her life and her hives. The film shows the vanishing tradition of respect for bees, a treatment where they are considered partners as opposed to human slaves who produce honey. The beautifully shot story leaves one with the hope that the profit-oriented attitude towards the noble insects and nature in general may change after all.
KRAINA MIODU/HONEYLAND reż./dir. Ljubomir Stefanov Tamara Kotevska, Macedonia Północna, 2018, 87'
